Biznes
Czym jest marketing sensoryczny?
Marketing sensoryczny to inaczej marketing zmysłów. Jego celem jest takie uruchomienie zmysłów klientów, aby podświadomie przywiązali się oni do marki i chcieli do niej wracać w decyzjach konsumenckich wielokrotnie. Bazuje przede wszystkim na wzroku, słuchu lub zmyśle powonienia, a więc węchu klientów, gdyż to właśnie te stare ewolucyjnie, atawistyczne zmysły mają największy wpływ na nasze emocje. Tak zwana stara kora mózgowa, odpowiedzialna za komunikację zmysłów wzroku, słuchu i powonienia z ich korelatami mózgowymi, czyli ośrodkami w mózgu odpowiedzialnymi za emocje i motywacje, jest w koncepcji marketingu sensorycznego narzędziem do zarządzania zachowaniami klientów. Nie trzeba tu dodawać, że celem marketingu sensorycznego jest wdrukowanie w podświadomość poddawanego mu człowieka jak najprzyjemniejszych skojarzeń z daną marką.
Aromamarketing – król wśród chwytów lojalnościowych marketingu sensorycznego
Jak wykazują badania naukowe, zmysł węchu jest najważniejszym dla ludzkich emocji zmysłem człowieka. Okazuje się, że osoby, które w wyniku różnego rodzaju wypadków i związanych z nimi uszkodzeń mózgu straciły węch, masowo popadały w depresję. Stan ten świadczy niezbicie o tym, że węch rządzi odczuwaniem człowieka, nie tylko dosłownym, a więc doświadczeniami umożliwiającymi rozróżnianie zapachów, ale i szerszym polem skojarzeniowym. Nie przypadkiem zresztą to mikrocząstki zapachowe zwane feromonami są zasadniczym elementem doboru seksualnego partnerów. Te fakty z zakresu socjobiologii doskonale znają specjaliści w dziedzinie aromamarketingu, czyli marketingu zapachów.
Według specjalistycznych badań marketingowych blisko 70% konsumentów zapamiętuje markę zapachowo, nie zaś wizualnie, nawet jeśli mowa tu o innych produktach niż kosmetyczne i perfumowe. W praktyce przygotowanie przyjemnego, uwodzącego zapachu sklepu lub innego lokalu usługowego ma na celu wytworzenie w mózgu klienta zapachowej sieci skojarzeniowej, która doprowadzi go wielokrotnie do tej konkretnej marki lub usługi. Niekiedy wręcz siłę zapachu komponuje się tak, by zapach przenikał ubranie klienta, a więc przypominał mu o marce na długo po wyjściu z lokalu.
Dobór zapachu do charakteru sklepu lub innego lokalu użytkowego w aromamarketingu nie jest przypadkowy. Bada się potrzeby konsumenckie klientów, a następnie kojarzy je z nutą zapachową najbardziej odpowiadającą docelowej grupie dla danego produktu lub usługi. Niekiedy inne zapachy stosuje się nawet w poszczególnych częściach sklepu czy lokalu. Inaczej pachnie szatnia lub recepcja, inaczej pachną sklepowe półki, a jeszcze inne zapachy przewiduje się do zastosowania w poczekalni dla gości spa lub salonu masażu. Chodzi o to, żeby klient identyfikował się z zapachem, czując radość, spokój i gotowość do zakupów. W aromamarketingu dominują więc delikatne, uspokajające i wyciszające nuty zapachowe, by czas wydawania pieniędzy był oazą szczęścia i spokoju.
Aromamarketing często komponowany jest z innymi elementami marketingu sensorycznego, na przykład odpowiednim podkładem muzycznym. Jak mówią specjaliści w dziedzinie marketingu sensorycznego: dobra marka pachnie, szumi i jest rozpoznawalna nawet z zamkniętymi oczami. Zmysły są podstawowymi komunikatorami w życiu człowieka, to one łączą nas ze światem zewnętrznym. W marketingu sensorycznym zmysły są narzędziem sprzedażowym, które uruchamia ludzką podświadomość tak, by tworzyła ona więzy lojalnościowe z produktami lub usługami.
-
Uroda3 lata ago
Czy da się rozjaśnić makijaż permanentny?
-
Technologie2 lata ago
Dywan jedwabny na co dzień – wady i zalety
-
Uroda5 lat ago
Jaka biżuteria do koronkowej sukienki?
-
Sport2 lata ago
Zaczynamy przygodę z bronią czarnoprochową – kilka wskazówek
-
Biznes2 lata ago
Densytometr poligraficzny – do czego jest wykorzystywany?
-
Budownictwo2 lata ago
Jak działa bezpiecznik przepięciowy?
-
Sport4 lata ago
Po czym poznać prawdziwego skejta?
-
Biznes6 lat ago
Analiza na start nowego biznesu