Motoryzacja
Nowoczesny hybrydowy silnik Hondy – co musisz o nim wiedzieć?
Istotą stosowania silników hybrydowych jest minimalizacja zużycia paliwa. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym pozwala na zmniejszenie strat energii oraz redukcję emisji spalin, generując jednocześnie niższe koszy eksploatacji. Honda udowadnia, że do tego zagadnienia można podchodzić na różne sposoby. U dealerów Hondy znajdziemy najnowszy samochód marki wyposażony w nowoczesny silnik hybrydowy – Honda CR-V Hybrid. Na czym polega ta innowacyjność tego silnika?
Jak zbudowany jest nowy silnik?
Jak zbudowany jest nowy napęd Hondy? Znajduje się w nim jeden silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne. Sinik benzynowy pracuje w cyklu Atkinsona, ma pojemność 2.0 i moc 145 KM. Pierwszy silnik elektryczny stanowi samodzielne źródło napędu, natomiast drugi jest generatorem umożliwiający pracę w trzech trybach: benzynowym, elektrycznym lub hybrydowym. Jak w przypadku innych hybryd, wyeliminowano skrzynię biegów. Zastąpiono ją tu stałym przełożeniem pozwalającym na płynne przełączanie pracy pomiędzy trybami. Całość wspierana jest przez inteligentny system i-MMD (intelligent Multi-Mode Drive), który zapewnia optymalny i efektywny tryb pracy silnika, dając jednocześnie możliwość na manualne przedłużenie jazdy na napędzie elektrycznym lub przejście w tryb sportowy oparty na silniku spalinowym.
Czym wyróżnia się hybryda Hondy
Podejście, które zastosowano w nowym SUV-ie, różni się od tego, jak temat potraktowała Toyota czy Mitsubishi. Rewolucja polega przede wszystkim na tym, że silnik benzynowy z założenia nie służy jako bezpośredni napęd kół pojazdu (chociaż ma taką możliwość). Generowana przez niego energia ma zasilać silnik elektryczny. Mogłoby się wydawać, że takie dwukrotne przekształcanie energii powinno przynosić straty, co w oczywisty sposób kłóci się z ideą silnika hybrydowego. Okazuje się, że jest wręcz odwrotnie. Dzieje się tak dzięki temu, że w momencie produkowania energii, silnik spalinowy pracuje na stałym i optymalnym zakresie obrotów bez względu na prędkość pojazdu. Eliminuje to straty energii, które występują przy tradycyjnych napędach, gdzie wysokość obrotów jest zmienna. Dodatkowo w samochodzie zastosowano jednobiegową przekładnię o stałym przełożeniu, umożliwiającą płynne przemieszczenie momentu obrotowego. Nie znajdziemy tu tak jak w innych hybrydach przekładni automatycznej czy planetarnej. Dzięki temu można zaobserwować, że rzeczywiście takie rozwiązanie w znaczący sposób redukuje zużycie paliwa.
Tryby pracy silnika hybrydowego Hondy
Samochody z nowym silnikiem hybrydowym Hondy mogą pracować w trybie wyłącznie elektrycznym, ale nie on stanowi istotę układu. W takim wypadku silnik spalinowy jest wyłączony, a auto porusza się wyłącznie z energii zgromadzonej w akumulatorze. Jego pojemność jest niewielka i wystarcza na około 2 km ciągłej jazdy. W praktyce tryb ten włącza się podczas ruszania, jazdy w korkach czy manewrów na parkingu. Mała pojemność akumulatora nie stanowi żadnego problemu, bo w każdych warunkach samochód może przejść na tryb hybrydowy i uzyskać wsparcie od silnika benzynowego. Warto dodać, że w trybie elektrycznym silnik wydaje charakterystyczny, ale nieuciążliwy dźwięk, który jak – podaje producent – ma pełnić funkcję ostrzegawczą.
Jak już wspomniano, po przejściu w tryb hybrydowy uruchamiany jest silnik spalinowy, który pracując w najbardziej optymalnym zakresie obrotów, napędza jeden z silników elektrycznych. Tryb ten stanowi istotę nowego napędu i jest aktywny przez większość jazdy. Dzieje się tak bez względu na prędkość pojazdu. Ponadto prędkość maksymalną, czyli 180 km/h, osiąga właśnie w trybie hybrydowym.
Kiedy system uzna, że jest to najkorzystniejsze, silnik przechodzi w tryb spalinowy. Dzieje się to przy pomocy sprzęgła, które automatycznie zamyka się, łącząc jednostkę napędową z kołami. Jednocześnie jeżeli w tym trybie pojawi się nadmiar energii, jest on przechwytywany z powrotem do akumulatora. Tryb ten uruchamia się zazwyczaj przy prędkościach pomiędzy 75 a 120 km/h, czyli wtedy kiedy dwukrotne przełożenie energii rzeczywiście naraziłoby nas na straty. Jak widać, wszystko zostało tu dokładnie przemyślane, dzięki czemu Honda po raz kolejny udowadnia, że nieoczywiste rozwiązania mogą dawać bardzo efektywne rezultaty.
Inspirowane: Autowitolin.pl – Honda Polska
-
Uroda3 lata ago
Czy da się rozjaśnić makijaż permanentny?
-
Technologie2 lata ago
Dywan jedwabny na co dzień – wady i zalety
-
Uroda5 lat ago
Jaka biżuteria do koronkowej sukienki?
-
Sport2 lata ago
Zaczynamy przygodę z bronią czarnoprochową – kilka wskazówek
-
Biznes2 lata ago
Densytometr poligraficzny – do czego jest wykorzystywany?
-
Budownictwo2 lata ago
Jak działa bezpiecznik przepięciowy?
-
Sport4 lata ago
Po czym poznać prawdziwego skejta?
-
Biznes6 lat ago
Analiza na start nowego biznesu